Nieuwe wetgeving aankoop consumentenproducten

 

De nieuwe wetgeving voor aankopen door consumenten is eerder in werking getreden dan verwacht. Sinds 27 april jl. gelden er nieuwe regels voor aankopen van producten en apparaten. Op aankopen vóór 27 april 2022 blijft de oude wetgeving van toepassing. Wij zetten de belangrijkste wijzigingen op een rij:

(1)  Bij een reparatie of vervanging van het product wegens gebreken, mag niet meer aan de consument worden gevraagd om daarvan in de kosten bij te dragen (gebruiksvergoeding). Alle kosten zijn voor rekening van de verkoper, die daarvoor volgens de wet verhaalsrecht heeft op de fabrikant of importeur. In geval van ontbinding van de koopovereenkomst wegens gebreken (non-conformiteit) moet de verkoper de volledige oorspronkelijke verkoopprijs terugbetalen aan de consument. Ook wanneer het product eerst jarenlang probleemloos heeft gefunctioneerd. De verkoper heeft in dit soort situaties ook verhaalsrecht op de fabrikant of importeur.

(2)  Wettelijke fabrieksgarantie: De fabrikant moet in zijn fabrieksgaranties de mogelijkheid om het product kosteloos te laten repareren of te laten vervangen door de wedeverkoper, in geval van defect of gebreken, hebben opgenomen. Hier moet in de tekst van de fabrieksgaranties nadrukkelijk op worden gewezen.

(3)  Alle technische problemen die optreden binnen 12 maanden na de aankoop van een product, worden vermoed een gebrek te zijn van het product. Alleen als dit vermoeden kan worden ontkracht met een overtuigend tegenbewijs (omgekeerde bewijslast) door de verkoper, kan worden aangenomen dat het niet om een gebrekkig product gaat. De termijn van deze omgekeerde bewijslast is per 27 april verlengd van 6 naar 12 maanden.

(4)  Er geldt een software-updateverplichting voor producten die met het internet zijn verbonden en producten waarin software is verwerkt. Deze verplichting verhoogt de cyberveiligheid bij het gebruik van de producten en zorgt ervoor dat de gebruiksfuncties ook lange tijd na de aankoop behouden blijven.

(5)  Alleen op basis van duidelijke en nadrukkelijke afspraken die met de consument gemaakt zijn bij de aanschaf, kan worden afgeweken van wettelijke verplichtingen, zoals de updateverplichting.

Kortom: Er wordt nu meer verantwoordelijkheid bij de verkopers en fabrikanten van de producten gelegd. Niet alleen wat garanties voor de consument betreft, maar ook voor producten die voor de goede werking ervan op termijn updates behoeven.

De publicatie van de wetswijziging kunt u nalezen op de website van de rijksoverheid.

Geschreven op:

Datum dinsdag, mei 10

Onze leden

Dé brancheorganisatie voor warmtepompen in Nederland

Voorheen DHPA (Dutch Heat Pump Association)

Vereniging Warmtepompen

Postbus 5135
1410 AC Naarden

E-mailadres

Site informatie

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief