Op 29 november 2022 is de eerste fase van de publieksvoorlichtingscampagne over warmtepompen van start gegaan. Deze campagne is ontwikkeld door het ministerie van EZK, als onderdeel van het Actieplan (hybride) warmtepompen waar Vereniging Warmtepompen ook een belangrijke rol speelt in een aantal benoemde acties. Het actieplan is een gezamenlijk plan van het ministerie van EZK, het ministerie van BZK, RVO, Techniek Nederland, Nederlandse Verwarmingsindustrie, Natuur en Milieu, Netbeheer Nederland en Vereniging Warmtepompen.
Eerste fase campagne
De eerste fase van de campagne richt zich specifiek op het informeren van de consument (en installateur) over de warmtepomp. Er zijn vanaf heden banners te zien op diverse online kanalen, die verwijzen naar verbeterjehuis.nl. In samenwerking met Milieu Centraal heeft het ministerie van EZK een speciale campagnepagina ontwikkeld. Op deze pagina zijn onder andere 5 video’s te vinden: 1 algemene en 4 specifieke video’s over het verschil tussen de hybride en volledig elektrische warmtepomp, wat een warmtepomp je oplevert, over kosten en subsidie, over het ruimtegebruik en geluid.
Tools voor consumenten
Verder vinden consumenten er een Warmtepompcheck (een tool waarbij je op basis van o.a. het bouwjaar van je woning en de mate van isolatie een advies krijgt over welke warmtepomp het beste bij je past), een infographic waarbij je in een oogopslag het verschil ziet tussen de hybride warmtepomp en de volledig elektrische warmtepomp en word je doorverwezen naar de dieperliggende pagina’s over de hybride warmtepomp en de volledig elektrische warmtepomp. Ook staan de meest gestelde vragen (Q&A’s) op deze pagina. De campagnepagina is samengesteld op basis van het afwegingskader dat is ontwikkeld door EZK, BZK, Milieu Centraal en De WarmteTransitieMakers.
Naast de banners op de diverse kanalen wordt ook Search Engine Advertising ingezet. Daarmee wordt het zoekgedrag in google opgevangen en wordt er doorverwezen naar verbeterjehuis.nl. Ook worden er op dit moment nog content-samenwerkingen uitgewerkt met relevante platforms die een hoog bereik onder de beoogde doelgroep: woningbezitters.
De eerste fase van de campagne, die voornamelijk online draait, wordt gedurende de looptijd goed gemonitord. Het doel is zoveel mogelijk mensen te bereiken en te triggeren tot het nemen van de eerste of volgende stap naar een duurzame woning met een (al dan niet hybride) warmtepomp, op basis van de juiste voorlichting, boodschappen en keuzemogelijkheden bij verschillende situaties en mogelijkheden.
Bekijk ook de persoonlijke videoboodschap
Ministers Hugo de Jonge en Rob Jetten hebben een persoonlijke videoboodschap ingesproken voor de lancering van de campagne. Deze kunt u bekijken op de LinkedIn-pagina van Rob Jetten. Ook hier wordt doorverwezen naar de website Verbeterjehuis.nl van Milieu Centraal.
Wij kijken met de samenwerkende partijen uit naar een succesvolle campagne! Mocht u er als lid van Vereniging Warmtepompen vragen over hebben, dan kunt u die stellen aan Sandy Hoogendijk via [email protected].